poniedziałek, 3 kwietnia 2017

Czytając dziecku - pięć polskich ciekawych serii wydawniczych dla dzieci


Wczoraj świętowaliśmy Dzień Książki dla Dzieci. To idealna okazja, by przyjrzeć się propozycjom książkowym dla najmłodszych. A mówić szczerze, trochę ich jest. Wystarczy wejść do pierwszej lepszej księgarni i spojrzeć na dział dziecięcy - naprawdę mamy tu szeroki wybór różnychh lektur. Które są warte uwagi? Przedstawiam pięć moich (i mojego dziecka!) ulubionych serii wydawniczych dla dzieci.


1. Biuro śledcze Tomuś Orkiszek i partnerzy - dla młodych fanów kryminałów


Ta seria stworzona przez Agneiszke Stelmaszyk jest, weług mnie, idealną serią kryminalną dla dzieci. Naprawdę! Jeśli chcecie zachęcić swoje pociechy do sięgania własnie po kryminały - koniecznie podsuńcie mu książki Tomusiu Orkiszku. Znajdziecie w nich wszystkie cechy dobrego kryminału - charakterystyczny detektyw z równie charakterystycznymi asystentami, cekawe, nietypowe zagadki i zaskakujące rozwiązania! 

Książki z tej serii sa niezwykle zabawne. Dzieci świetnie się bawią podczas czytania! Dużą zaletą tych lektur jest też ich wydanie: twarda okładka, dzięki której książki nie niszczą się szybko; duża czcionka, która pozwala na samodzielne czytanie przez dzieci, które dopiero co nauczyły się czytać i dowcipne ilustracje, któe urozmaicą lekturę. Czegóż chcieć więcej? 


2. Przygody Neli - dla ciekawych świata


Kolejna seria to niezwykle pięknie wydane ksiażki o przygodach Neli. To prawdziwe reportaże podróżnicze, pisane przez dwunastoletią obecnie dziewczynkę. Ciekawe opisy przyrody i odległych kultur, piękne zdjęcia a do tego kody QR umożliwiające korzystanie z moblinej aplikacji, dzięki której można obejrzeć krótkie filmiki z Nelą w różnych częściach świata. 

Na uwagę zasługują też niewątpliwe walory edukacyjne tych książek. Czytając je z dzieckiem sama poznałam kilka faktów, o których wcześniej nie miałam pojęcia. Według mnie to książki, któe powinny znaleźć się w każdej dzieciecej biblioteczce!



3. Magiczne drzewo - fantastyka dla najmłodszych


"Magiczne drzewo" to seria stworzona przez kolejnego polskiego pisarza - Andrzeja Maleszkę. To już dłuższe historie, ale przyznać muszę - bardzo wciągające. Teoretycznie książki z tej serii przeznaczone są dla nieco starszych dzieciaków. Jednak dobór lektur dla najmłodszych to sprawa bardzo indywidualna - mój pięciolatek jest zachwycony historiami opowiadanymi przez Maleszkę i całkiem nieźle orientuje się w różnych wątkach! 

Poszczególne pozycje serii opowiadają o grupie przyjaciół, którzy przeżywają nesamowite przygody. Wszystko dlatego, że w ich życiu pojawiaja się różnego rodzaju magiczne przedmioty, które... wprowdzają nieco zmaieszania. Sytuacje opisane w książce czasem bawią, czasem trzymają w napięciu. Dla mnie czasem autor za bardzo daje się ponieść fantazji. Ale młodym czytelnikom to się chyba podoba!


4. Kroniki Archeo - przygodówka dla zainteresowanych historią


Przyznam, że książki z serii "Kroniki Archeo" podbiły moje serce. Sięgnęłam po nie z sentymentu - przypominają mi trochę serię o Panu Samochodziku, w której zaczytywałam się jakieś... dwadzieścia lat temu! Dla mojego dziecka są chyba jeszcze za poważne - zbyt dużo naprawdę ciekawych faktów historycznych wplecionych we wciągającą fabułę. Myślę jednak, że dla starszych dzieci te książki są po prostu wspaniałe! Nie tylko wciągają, nie tylko bawią, ale także - uczą! 

"Kroniki Archeo" wyszły spod pióra Agnieszki Stelmaszyk. Dodatkowym atutem jest piękne wydanie - kolorowe ilustracje, ciekawe fakty historyczne umieszczone na marginesach. I jeszcze fakt, że każda część dzieje się w innym miejscu na świecie i dotyczy innej dawnej kultury: Starożytnego Egiptu, Grecji, czasów Wikingów, kultury azteckiej. Te książki na pewno poszerzą horyzonty młodych (i tych starszych też!) czytelników.


5. Przyjaciele zwierząt - dla młodych miłośników przyrody


Ostatnia propozycja to cykl polskich książek o zwierzętach. Mam wrażenie, że te książki to swego rodzaju odpowiedź na niezwykle popularne serie o zagubionych czy chorych zwierzakach, stworzone przez zagranicznych autorów (np. seria "Zaopiekuj się mną" Holly Webb). Przynam jednak, że Aniela Cholewińska-Szkolik stworzyła historie poruszające i przede wszystkim... nasze! mamy tu do czynienia z polskimi realiami i ze zwierzakami, które można w naszym kraju spotkać, choć niektóre, jak na przykłąd ryś, są gatunkami chronionymi.

Te książki lubię za to, że opowiadają naprawdę ciekawe historie, a przy tym rozwijają u dzieciach wrażliwość na krzywdę, jaka czesto dzieje się zwierzakom. Ponadto lektury z tej serii także dostarczają wielu ciekawych infromacji o świecie polskiej przyrody i uczą młodych czytelników odpowiedzialnych zachowań wobec dzikich zwierząt.

Zdaję sobie sprawę z tego, że to zestawienie można jeszcze mocno rozbudować. Na polskim rynku jest przecież jeszcze wiele innych fantastycznych serii książkowych dla dzieci. Powyższe książki miałam jednak okazję przeczytać (wszystkie z dzieckiem). Dlatego wiem, że są naparwdę fajne. No i dziecko jest podobnego zdania! Myślę więc, że lektury, o których dziś napisałam są idealne do tego, by zachęcić młodego człowieka do czytania...
A Wy które serie dla dzieci polecacie?

4 komentarze:

  1. Moja córka uwielbia Nelę i Tomka Orkiszka.:) Ja dodałabym tego serię o Basi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serii o Basi nie czytaliśmy... No ale nie da się przeczytać wszystkiego! Tyle fajnych książek jest teraz dostępnych!

      Usuń
  2. Jeśli lubicie dreszczyk to seria Biuro detektywistyczne Lassego i Mai z Zakamrków powinna się spodobać. Chyba, że to już za Wami, bo to hit ostatnich lat.Teraz na szczęście mamy zalew wydawnictw i pięknych książek. Jeszcze 14 lat temu było kiepściutko. Jestem wielbicielką literatury dziecięcej, często pod przykrywką dzieci kupuję coś dla siebie. Ostatnio "Złotą klatkę", polecam i pozdrawiam. Pędzę zobaczyć drzewa:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne inspiracje, na pewno użyję je w najbliższe święta ;) Choć u mnie w rodzinie dzieci nie przepadają za książkami z National Geographic :/

    OdpowiedzUsuń